Η διοίκηση του ΓΝ Λασιθίου εξέδωσε πριν λίγες ημέρες δελτίο τύπου με το οποίο ενημερώνει του πολίτες για τα κυριότερα πεπραγμένα του Γενικού Νοσοκομείο Αγίου Νικολάου για το Α΄ Εξάμηνο του 2017 (δείτε το ΕΔΩ).
Για το γενικότερο περιεχόμενο του συγκεκριμένου δελτίου τύπου μπορούν να λεχθούν αρκετά και ενδεχομένως να λεχθούν στο άμεσο μέλλον. Θα ήθελα όμως να αναφερθώ ειδικά στη μετεγκατάσταση στων επειγόντων ιατρείων του ΓΝΑΝ. Στην ανακοίνωση της διοίκησης αναφέρεται:
"Οριστική μετεγκατάσταση Επειγόντων Ιατρείων στο Ισόγειο της Παλαιάς Πτέρυγας. Πλεονεκτήματα: διαχωρισμός Επειγόντων Ιατρείων από τα Τακτικά Ιατρεία, ανεξάρτητη είσοδος επί της οδού Παλαιολόγου, ανακαινισμένοι χώροι, αξιοποίηση αδιάθετων χώρων, κτιριακές βελτιώσεις και προσθήκες χαμηλού κόστους (≈2.500 €), καλύτερη εξυπηρέτηση χρηστών, βελτιωμένη αξιολόγηση από Επιθεωρητή ανανέωσης πιστοποιητικού ISO (Μάιος 2017)."
Επί των παραπάνω, θα ήταν απαραίτητο να γίνουν κάποια σχόλια:
Ο διαχωρισμός των επειγόντων από τα τακτικά ιατρεία που προβάλλεται ως πλεονέκτημα πολύ απλά δεν έγινε.
Έγινε μόνο για το ορθοπεδικό και για το χειρουργικό ιατρείο και αυτό μόνο χωροταξικά, όχι στην πράξη, αφού ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό σε τακτικά και επείγοντα είναι αμετάβλητο πριν και μετά τη μετεγκατάσταση.
Το ιατρείο επειγόντων ΩΡΛ (όπως και άλλων ειδικοτήτων) εξακολουθεί να γίνεται στον ίδιο χώρο με το τακτικό, μακριά από το χώρο των ΤΕΠ, με αποτέλεσμα να υπάρχει από ένα ιατρό ΩΡΛ η απαίτηση όποτε εφημερεύει να είναι βάρδια δύο νυχτερινές νοσηλεύτριες, απαίτηση που έχει ικανοποιηθεί από τη διοίκηση του Νοσοκομείου, παρά τη μεγάλη έλλειψη νοσηλευτικού προσωπικού και εις βάρος των προγραμμάτων των εργαζομένων.
Έγινε μεταφορά του έκτακτου παθολογικού ιατρείου σε χώρο μεγαλύτερο, ενώ έγινε και μετεγκατάσταση των θαλάμων βραχείας νοσηλείας σε χώρο αμφιλεγόμενης καταλληλότητας, αφού οι απόψεις διίστανται.
Όμως το μεγάλο πρόβλημα που δημιουργήθηκε και εξακολουθεί να υφίσταται με τη μετεγκατάσταση αφορά στους χώρους αναμονής ασθενών και συνοδών, πρόβλημα που πριν δεν υπήρχε τουλάχιστον σε αυτή την έκταση.
Ο νέος χώρος αναμονής είναι μικρός, ενώ δεν έχει οπτική επαφή ούτε με τη στάση νοσηλευτών, ούτε με τις εισόδους των ιατρείων. Έτσι οι περισσότεροι ασθενείς και συνοδοί (“για να μη χάσουν τη σειρά” όπως λένε) δεν κάθονται στους χώρους αναμονής αλλά στέκονται στο διάδρομο και στους χώρους μπροστά από τα ιατρεία δημιουργώντας μεγάλα προβλήματα στη διακίνηση των περιστατικών που χρειάζονται μεταφορά με αμαξίδια ή φορεία. Πρόκειται για μια κατάσταση άσχημη και καθημερινή που δημιουργεί συνεχείς εντάσεις και προστριβές μεταξύ του προσωπικού και των ασθενών – συνοδών. Για το θέμα έχουμε κάνει συνεχείς επισημάνσεις προς τη διοίκηση του Νοσοκομείου, η οποία το μόνο που έκανε ήταν να τοποθετήσει πινακίδες, που ουδεμία αλλαγή στην κατάσταση δεν επέφεραν. Για το συγκεκριμένο θέμα μπορούν να βρεθούν λύσεις, αρκεί να αναζητηθούν από την πλευρά της διοίκησης.
Από την πλευρά των εργαζομένων κάναμε από την πρώτη στιγμή παρατηρήσεις σχετικά με το θέμα της μετεγκαστάστασης, κάποιες από τις οποίες έγιναν δεκτές, κάποιες όχι. Δεν θέλουμε να μηδενίσουμε το ότι γίνεται, θέλουμε όμως να βοηθήσουμε ώστε να υπάρχει το καλύτερο δυνατόν εργασιακό περιβάλλον για όλους, χωρίς “λιβανίσματα” και υπερβολές.
Βεβαίως είναι κρίμα το ότι ένα σημαντικό έγγραφο του συλλόγου εργαζομένων για δύο μεγάλα προβλήματα (όχι χωροταξικά) που αντιμετωπίζει το νοσηλευτικό προσωπικό στα επείγοντα ιατρεία, δεν απαντήθηκε από τη διοίκηση του Νοσοκομείου και από τη διεύθυνση νοσηλευτικής υπηρεσίας, παρά μόνο από τη διεύθυνση ιατρικής υπηρεσίας, με αποτέλεσμα να υπάρχουν ακόμα σημαντικές λεπτομέρειες που πρέπει να διευκρινιστούν. Αφορά κυρίως στο πώς πρέπει να διαχειρίζεται το νοσηλευτικό προσωπικά τα περιστατικά που προσέρχονται στα επείγοντα και αφορούν σε ειδικότητες που δεν εφημερεύουν τη συγκεκριμένη ημέρα. Για το θέμα αυτό απάντησε ο διευθυντής Ιατρικής Υπηρεσίας κ. Δολαψάκης (προς τιμήν του) όχι όμως η διοικήτρια του νοσοκομείου και η διεύθυνση νοσηλευτικής υπηρεσίας, κάτι που χρειάζεται να γίνει αφού υπάρχουν ακόμα ζητήματα που πρέπει να διευκρινιστούν, όπως το αν η νοσηλεύτρια οφείλει ή όχι να καλέσει ιατρό άλλης ειδικότητας να εκτιμήσει το περιστατικό.
Τα ζητήματα της ακαταλληλότητας του χώρου αναμονής, της διαχείρισης των περιστατικών των ειδικοτήτων που δεν εφημερεύουν και του χρόνου παραμονής των ασθενών στη βραχεία νοσηλεία είναι τα πιο σημαντικά ζητήματα (πέρα από την έλλειψη προσωπικού) με τα οποία η διοίκηση του Νοσοκομείου οφείλει να ασχοληθεί άμεσα για να διασφαλιστεί μια πιο εύρυθμη και σωστή λειτουργία των ιατρείων επειγόντων του Νοσοκομείου, πέρα από τις όποιες αναφορές της διοίκησης σε ανακοινώσεις και δελτία τύπου πεπραγμένων.
Υ.Γ. 'Οσον αφορά στη βελτιωμένη αξιολόγηση στο πιστοποιητικό ποιότητας ISO που επαναχορηγήθηκε στο τμήμα ιατρείων του ΓΝΑΝ από ιδιωτική εταιρία, παραπέμπω σε παλαιότερη ανακοίνωση του συλλόγου εργαζομένων για το θέμα των πιστοποιήσεων κατά iso, την οποία μπορείτε να διαβάσετε πατώντας ΕΔΩ.