Τελικώς, η σχέση τού Ελληνα με την Πόρσε είναι μυστήρια. Γιατί, πώς αλλιώς να εξηγήσεις το γεγονός ότι εν μέσω κρίσης και συγκεκριμένα από 1 - 15 Μαρτίου, πουλήθηκαν 18 καινούργιες, ενώ σε συνέντευξή του στη Deutsche Welle, ο Βολφ Κλιντς, πρόεδρος της Ειδικής Επιτροπής της Ευρωβουλής για την Χρηματοπιστωτική και Οικονομική Κρίση, αποκάλυψε ότι η Ελλάδα έχει το μεγαλύτερο κατά κεφαλήν ποσοστό αυτοκινήτων τύπου Porsche Cayenne στην Ευρώπη!
Τις... καλές εποχές, προ κρίσης, πωλούνταν πάνω από 200 νέα Cayenne το χρόνο καθώς και άλλα 150 μεταχειρισμένα. Αποτέλεσμα; Υπολογίζεται ότι σήμερα στους ελληνικούς δρόμους κυκλοφορούν περισσότερα από 1.000 Cayenne.
Γενικότερα, η ελληνική εξάρτηση(;) από τα πολυτελή κυβικά είναι κάτι το ανεπανάληπτο. Το πρώτο δεκαπενθήμερο του Μαρτίου, στο ζενίθ του άγχους για το εθνικό και προσωπικό μας μέλλον, ταξινομήθηκαν, μεταξύ άλλων, 2 Bentley, 1 Aston Martin, 18 Porsche, 281 Audi, 229 Mercedes, 194 BMW, 74 Volvo, 52 Chrysler, 24 Lexus, 8 Saab, 1 Hummer και 1 Jaguar! Συνολικά, οι πωλήσεις αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά 54,8% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι. Ανοδικά κινήθηκαν όλες σχεδόν οι εισαγωγικές εταιρείες, με τη μεγαλύτερη αύξηση να εμφανίζει –προσέξτε– η Land Rover (150%), και η BMW (136,6%). Καθόλου άσχημα, δηλαδή, για μια αγορά που από πέρυσι... ντεραπάρει. Ως γνωστόν, όμως «πρώτα βγαίνει η ψυχή και μετά το χούι». Και οι Ελληνες μπορεί να πέσουν, αλλά θα πέσουν με ψηλά το κεφάλι και καβάλα σε πολλούς ίππους. Απλώς, η δήλωση του κ. Κλιντς αποδεικνύει του λόγου το αληθές.
Βεβαίως, ο γενικός διευθυντής της Sportscar Α.Ε. (αποκλειστικός εισαγωγέας Porsche στην Ελλάδα) κ. Ζαφείρης Σαργιωτάκης επιμένει ότι αυτή η πρωτιά δεν συνιστά τίποτα άλλο παρά έναν ακόμα αστικό μύθο. «Μας φαίνονταν πολλά τα Cayenne γιατί είναι όλα συγκεντρωμένα στην Αθήνα όπου ζει και εργάζεται το 55% του πληθυσμού», λέει. «Η αγορά των πολυτελών αυτοκινήτων ανεπτύχθη μόλις πριν από επτά χρόνια στην Ελλάδα. Δεν είχαμε συνηθίσει μεγάλα τζιπ στους δρόμους, γιατί... δεν είχαμε τζιπ». Οι Ελληνες, πάντως, αγκάλιασαν τα νέα πολυτελή μηχανήματά τους.
Σύμφωνα, ωστόσο, με τους ανθρώπους της αγοράς, η «καλοκαιρία» του Μαρτίου ήταν πρόσκαιρη. «Πολλοί έσπευσαν να εκτελωνίσουν αυτοκίνητα με την επιβάρυνση μόνο του τέλους ταξινόμησης και πριν από την επιβολή του νέου φόρου πολυτελείας», εξηγεί ο κ. Σαργιωτάκης. Πράγματι, στις 3 Μαρτίου εκτελωνίστηκαν περίπου 7.000 αυτοκίνητα. «Αυτό δεν πρόκειται να συνεχιστεί». Ή τουλάχιστον θα σταματήσει όταν πωληθούν και οι υπόλοιπες 20 Porsche που εκτελωνίστηκαν με το προηγούμενο «καθεστώς».
«Η πρόσφατη επιβολή επιπλέον φορολογίας στην αγορά των μεγαλύτερων αυτοκινήτων, υπό τις γενικότερες συνθήκες της οικονομίας, εκτιμάται ότι θα συρρικνώσει εξαιρετικά έως ολοκληρωτικά την αγορά των πολυτελών αυτοκινήτων», τονίζει στην «Κ» ο γενικός διευθυντής του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), κ. Δημήτρης Πάτσιος. Από 10% έως 12% επί των συνολικών ταξινομήσεων που κάλυπταν την περίοδο 2004 - 2008 οι μάρκες (Audi, BMW, Bentley, Chrysler, Ferrari, Jaguar, Lamborghini, Land Rover, Lexus, Lotus, Maserati, Mercedes, Porsche, Saab και Volvo), αναμένεται να πέσουν στο 6% - 7%, σύμφωνα με τον ίδιο (στην Eυρωπαϊκή Ενωση οι ίδιες μάρκες καταλαμβάνουν το 16% - 19%).
Γενικότερα, πάντως, οι πωλήσεις των αυτοκινήτων βαίνουν μειούμενες. Τον Φεβρουάριο, οι ταξινομήσεις σημείωσαν πτώση της τάξης του 34,4% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, ενώ όλοι κάνουν λόγο για μείωση της επισκεψιμότητας στις εκθέσεις αυτοκινήτων, στο 50%, τους τελευταίους μήνες. «Η επιβολή του φόρου πολυτελείας που είναι 30% για τα Ι.Χ. μεγάλου κυβισμού συν τον ΦΠΑ 21% σε ένα προϊόν που έχει ήδη μεγάλη φορολογία είναι άδικη», επισημαίνει ο κ. Σαργιωτάκης. «Και αυτό θα είναι εις βάρος του κράτους». Το 2008, τα έσοδα του κράτους από τη φορολογία των αυτοκινήτων έφταναν το 1,6 δισ. ευρώ. Το 42% από αυτά τα εισέπραττε από τα αυτοκίνητα 2.000 κυβικών και άνω. «Αναμένουμε ότι το κράτος θα χάσει σε μια χρονιά πάνω από 800 εκατ. ευρώ εξαιτίας της νέας φορολογίας».
Της Λινας Γιανναρου από τη σημερινή "Καθημερινή"